Решебники для студентов » Обкочування роликами

Обкочування роликами

Обкочування роликами – найбільш простий і розповсюджений метод ППД, особливо для тіл обертання.
Процес обкочування здійснюється переміщенням по поверхні,що обробляється, ролика чи кульки під тиском (рис. 1.2, г, д). Обкочування застосовується тоді, коли необхідно значно підвищити опір втомі деталей зі збереженням чи зниженням шорсткості поверхні, що обробляється. Існують зміцнювальні і зміцнювально-згладжувальні режими. Зміцнення здійснюється при високих тисках, цим досягається висока інтенсивність і глибина наклепу з великими залишковими напруженнями стиснення в зміцненому шарі.
Шорсткість поверхні при цьому зростає. Режим зміцнення-згладжування поряд з підвищенням опору втомі забезпечує зниження вихідної шорсткості поверхні у декілька разів.
Пристосування для обкочування встановлюються на металорізальних верстатах, вони можуть бути однороликовими (однокульковими), дво-, три і багатороликовими (багатокульковими).

На глибину наклепу впливає діаметр ролика Dр і радіус його робочого профілю r: зі зменшенням діаметра ролика і радіуса його робочого профілю збільшується глибина наклепу і підвищується шорсткість поверхні, тому радіус профілю r = (0,5...0,75)Dр і повинен бути в межах від 4 до 50 мм. Ролики виготовляють з вуглецевих чи легованих інструментальних сталей, твердість не нижче HRC 60. Шорсткість поверхні роликів повинна бути менше шорсткості деталі.

Від правильного вибору режимів обкочування (тиску, подачі, швидкості, числа проходів) і геометрії ролика залежать остаточні результати зміцнення. В той же час режими обробки встановлюються в залежності від властивостей матеріалів, що обробляються, і призначення обкочування.

Обкочування застосовується, наприклад, для попередження появи тріщин від втоми у шийках вісей залізничного транспорту. Дозволяє у 15...20 разів збільшити довговічність вторинних валів коробки зміни передач автомобіля ЗИЛ; у 3...4 рази підвищити термін служби штоків штампувальних молотів; на 40...50% підвищити границю витривалості зубів зубчастих колес тепловоза; на 50...100% підвищити опір втомі колінчастих валів із сталі і високоміцного чавуну.

Зміцнення роликом, що вібрує.

Пристрій уявляє собою поєднання однороликового накатного пристосування і чеканочного пристрою 10 (рис. 1.2, є). Ролик постійно притиснутий пружиною до поверхні деталі, що обробляється. По ньому з заданою частотою наносяться удари за допомогою пневматичного чи механічного пристрою. Переваги таких пристосувань: простота конструкції, малі габарити і велика глибина наклепаного шару (до 20 мм). Швидкість обертання деталі і величина поздовжньої подачі встановлюється з умови одержання суцільних канавок з найменшим їх перекриттям.